• چهارشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠٢-١٠:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٥٨٢
در صحن شورا مطرح شد؛ 14-146

شرکت واحد اتوبوسرانی برای خروج از زیان نیازمند حمایت دولت است

در بررسی گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوس رانی شهرداری تهران در سالهای 96 تا 1399 در صحن شورا بر ضرورت حمایت دولت از این شرکت برای خروج از زیان تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برای سالهای مالی ۱۳۹۶ لغایت ۱۳۹۹ در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفت. 
در ابتدا حسابرس شورا گزارش خود را چنین شرح داد: از نظر موسسه حسابرسی صورت‌های مالی منتهی به تاریخ ۲۹ اسفند ۹۹ مشروط نشان داده شده است؛ به این ترتیب شرکت در سال‌های مالی قبل مورد ارزیابی قرار گرفته و بابت ۸ قطعه از زمین‌های فوق به بهای تمام شده ۲۲۵۳ میلیارد ریال برخلاف استانداردهای حسابداری تجدید ارزیابی صورت نپذیرفته است، مضافاً ۲۸ هکتار از زمین‌هایی که مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته به دلیل عدم مراجعه مالک و نیز نامشخص بودن نتیجه دعاوی مطرح شده بهای تمام شده آن‌ها مشخص نشده است. 
وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شامل سرمایه گذاری در موسسه رایان شهر تهران است و با توجه به درصد سرمایه‌گذاری و عضویت در هیئت مدیره موسسه مزبور و عدم ارائه مدارک کافی دال بر نبود نفوذ قابل ملاحظه از سوی شرکت، صورت‌های مالی باید به رعایت استانداردهای حسابداری به صورت مجموعه و با استفاده از روش ارزیابی ویژه تهیه و ارائه می‌شد؛ پاسخ به تاییدیه‌های ارسالی جهت بانک شهر شعبه بسیج در ارتباط با حساب‌های دریافتنی به مبلغ ۳۱ میلیارد ریال از حساب‌های پرداختنی به مبلغ ۲۶۸۵ میلیارد ریال و همچنین پاسخ تاییدیه‌های ارسالی درخواستی از اداره امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی و وکیل حقوقی تنظیم این گزارش دریافت نشده است.
حسابرس ادامه داد: زیان انباشته شرکت در تاریخ صورت وضعیت مالی بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن است لذا شرکت مشمول ماده ۱۴۱ اصلاح قانون تجارت بوده و مجمع عمومی فوق العاده سالانه باید نسبت به بقاء و انحلال شرکت تصمیم گیری کند، همچنین انباشته شرکت فزونی بدهی‌های جاری تدوین برنامه‌های مدون جهت خروج از وضعیت فعلی و سودآور بودن عملیات شرکت مورد تاکید است؛ با توجه به یادداشت توضیحی ۱۸ صورت‌های مالی صورت‌های مالی ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که تشکیل دهنده ۹۲ درصد مالی موجودی شرکت است که هدف از این نقدینگی در صندوق شرکت سبب عدم کنترل نقدینگی بوده مصافا با توجه به وجود ارزهای مختلف در صندوق شرکت این موضوع باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. 
پس از ارائه گزارش از سوی حسابرس شورا، ناصر امانی، عضو شورا در خصوص توضیحات مندرج بند ۱۷ در تذکری بیان کرد: تذکر من در خصوص نکته‌ای است که در مورد همه شرکت‌های سازمان‌های شهرداری تکرار می‌شود، اختلاف میان حوزه مالی شهرداری و سازمان وزارت امور اقتصادی و دارایی که اثرات تمام مناطق و دارایی شهرداری در سامانه قراردادها ثبت شود و شهرداری به دلیل آن که ادعا می کند آیین نامه مالی جدا دارد مشمول این مقررات نمی شود، به نظر می‌رسد این موضوع باید در حوزه مرکزی شهرداری مورد بررسی قرار گیرد ما به عنوان اعضای شورا علاقه‌مند هستیم که تمام دارایی‌های شهرداری در سامانه شفافیت ثبت شود اما ظاهرا موانعی وجود دارد.
 امانی ادامه داد: نکته دیگر در خصوص میزان ارزی است که در صندوق این شرکت نگهداری می‌شده است، سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا باید اصلا در صندوق این شرکت ارز نگهداری شود؟
 پس از امانی، حبیب کاشانی، خزانه دار شورا با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی با زیان انباشته بیش از ۵۰ درصد ورشکسته بوده و ضرر ده است، اظهار داشت: برای خروج شرکت از این وضعیت نیازمند افزایش سرمایه هستیم و اگر دولت در این باره حمایت‌های لازم را انجام ندهد، این ضرر ادامه خواهد داشت چرا که نمی‌توان در خصوص بلیت و یا خدمات حمل و نقل هیچ افزایش قیمتی داشت؛ بنابراین شورا و شهرداری باید تدبیری در این باره بیاندیشند تا شرکت از این شرایط خارج شود. 
با تصویب گزارش حسابرسی شرکت واحد اتوبوس رانی به صورت مشروط، مقرر شد بندهای تکلیفی اعمال و گزارش نهایی به شورا ارائه شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: